Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stojí za povšimnutie, že krstný otec ambientu vydal Ódu na svetlo práve v zime. Sama o sebe je slnečná a príjemne lenivá, takže pôsobí ako príchod jari alebo náhle presvetlená jeseň. V odtieňoch žltej, zelenej a oranžovej prenáša človeka v priestore aj v čase, až má chuť priraďovať k tónom farby.
Prvý sólový album Briana Ena po siedmych rokoch sa vracia ku koreňom jeho tvorby aj k podstate žánru. Okamžite rozpoznateľný zvuk – koľko iných autorov ho má? – sa tentoraz presne hodí k rozťahaným Enovým kolážam. Pripomína STARS OF THE LID, dokonalých emisárov ťažkých viečok. Je hmatateľne sladký, nie však presladený.
„Lux“ je hudbou k myslenému aj konkrétnemu miestu. Ako inštaláciu ho mohli počuť návštevníci galérie v Turíne a ľudia v letiskových halách (spomeňte si na „Ambient 1: Music For Airports“). Znie veľmi intuitívne. Je rozdrobený na milión dielikov, takže neobsahuje žiadne silné motívy, a všetko podriaďuje iba abstraktnej nálade, do ktorej vĺn sa buď dá ponoriť, alebo nie – a vtedy sa rozlievajú navôkol a narážajú do stien.
Je zaujímavé počúvať, akou zmenou si prešiel žáner za vyše štyridsať rokov existencie. Cieľ zostáva – aspoň na chvíľu – rovnaký. Forma je naopak ešte dôležitejšia. Práve ona posúva tradičný koncept znova o kúsok dopredu.
Po hodně dlouhém čase zase čistě ambientní zvuková koláž, jakou umí jen Brian Eno. Občas připomene jeho lahůdkový majstrštyk The Shutov Assembly. Mimochodem srovnání s kýmkoliv, natož s poměrně zaměnitelnými Stars Of The Lid, mi přijde dost mimo. Eno je jeden z mála zvukových sochařů, který je okamžitě identifikovatelný a přece pořád svěží.
Kytarista Wes Thrailkill se svými druhy předvádí další instrumentální divočinu, která kromě metalové progrese nabízí i odbočky do mathrocku, djentu, nebo dokonce i elektroniky. Fanoušky kytarových hrdinů typu PLINI určitě potěší.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.